Definitie | Cum ne imbracam, cum ne comportam in societate
La masa | Conversatia si tinuta

Cum prezentam pe cineva si cum ne prezentam

Salutul dupa bunele maniere

Simpatie flirt prieteni dragoste casatorie

Cum trebuie sa se desfasoare o convorbire telefonica

Cum trebuie sa se desfasoare o convorbire telefonica

Au
trecut aproape o suta douazeci de ani de cind Alexander Graham Bell (
1847 - 1922 ) a construit primul telefon utilizabil ( 1876 ). Astazi
existenta noastra este de neconceput fara telefon. Aceasta inseamna ca
telecomunicatiile ocupa un loc primordial in afaceri , in relatiile
noastre familiale , amicale , sociale. Nici unul din noi , cind ridicam
de zeci de ori pe zi receptorul , nu ne gindim ca aceast aparat este o
o inventie minunata. Dar nu trebuie ca tehnica moderna si confortul
oferit de ea sa ne faca sa uitam statutul nostru de oameni bine
crescuti. Buna educatie este necesara si cind vorbim la telefon , chiar
daca este vorba despre cea mai nesemnificativa conversatie. Cind suna
telefonul , trebuie sa raspundem cel mai tirziu dupa cel de-al cincilea
apel. De asemenea , cind chemam pe cineva nu vom lasa aparatul sa sune
mai mult de cinci ori decit in cazuri speciale.



Modul
in care incepe o conversatie telefonica difera de la o tara la tara si
se inscrie intr-un adevarat " cod ". De pilda in Germania , Franta ,
Anglia , in momentul ridicarii receptorului , cel solicitat isi spune
automat numele si asteapta un raspuns. Cel care a sunat isi declina
numele si el. La noi , s-a stabilit regula ca cel care suna sa se
prezinte , dupa ce , obligatoriu , a spus " Buna ziua ! " , " Buna
seara " sau " Ma scuzati ca va deranjez , sunt Maria Ionescu , pot sa
vorbesc cu ... ". Daca este vorba de o conversatie pe teme de serviciu
, nu ne vom spune numai numele ci si profesia " Sunt inginerul Dan
Ionescu si as dori sa vorbesc cu ...". Sa evitam deci situatia extrem
de neplacuta ca nedeclinindu-ne identitatea de la inceput sa fim
chestionati " Dar cine intreaba ? Sa vad daca este ... ! " Chiar daca
persoana pe care o cautam lipseste , nu vom scapa de senimentul penibil
ca aceasta ne evita.



Omniprezenta
expresia " Alo " trebuie sa fie urmata de numele persoanei care
telefoneaza. Sa precizam ca este o grosolanie ca un barbat care cere la
telefon o femeie sau o femeie care cere la telefon un barbat sa nu se
prezinte sotului , respectiv sotiei acestuia.

Regula
generala este ca cel care a sunat sa puna capat discutiei , in afara
cazului in care interlocutorul sau are motive serioase s-o faca. Exista
o anumita uzanta si in a pune receptorul in furca. Amindoi fac lucrul
acesta cu grija , fara a-l trinti. Recomandare nu este atit de gratuita
precum pare. Pe linga faptul ca am comite o impolitete , am putea bloca
linia telefonica.

Nu exista decit putine exceptii de la obligatia de a saluta - apelurile in caz de urgenta : pompieri sau salvare.


In
viata de zi cu zi , ne confruntam cu situatii in care nu este nevoie sa
ne recomandam : convorbirile cu membrii familiei sau cu prietenii
apropiati care ne recunosc dupa voce. De asemenea , nu este cazul se ne
spunem numele cind cerem o informatie la un oficiu telefonic , la
centrala unei institutii , la banca , gara , aeroport.

Daca
pina acum ne-am referit la formulele de adresare si la cele de
incheiere intr-o convorbire telefonica , este firesc sa abordam si
problema duratei acesteia. Este de dorit ca ea sa fie cit mai scurta.
sa nu uitam ca telefonul a fost inventat pentru transmiterea rapida ,
la distanta , a unor mesaje importante. A discuta la nesfirsit despre
cele mai banale subiecte a devenit o adevarata " boala " a zilelor
noastre. Daca avem mai multe de spus sa alegem calea epistolara sau ne
fixam o intilnire.



Cum
procedam cind avem pe cineva in vizita si suna telefonul ? Daca sunt
scurte comunicari le primim linistiti si dam relatiile cerute foarte pe
scurt , dar fara sa fim nepoliticosi. Ne cerem apoi scuze fata de
musafiri ca si fata de cel care ne-a sunat. Este inadmisibil sa purtam
o lunga conversatie telfonica de fata cu persoane straine. Vom spune
interlocutorului nostru care este situatia si vom amina convorbirea. In
nici un caz nu vom spune : " Te sun eu peste zece minute " daca cel
venit in vizita nu si-a manifestat dorinta sa plece imediat. Este o
gafa. Oricit de mult ne intereseaza persoana de la telefon are
prioritate persoana venita in vizita.



Se
intimpla ca fara voia noastra sa asistam la o convorbire telefonica
strict confidentiala. Daca persoana care a vorbit nu deschide o
conversatie pe aceasta tema nu o vom face nici noi. Nu vom intreba cine
a fost ? ce dorea ? de ce esti suparat ? Ne prefacem ca nu am auzit
nimic. Nu este o dovada de ipocrizie ci de tact si politete.



Un
om bine crescut nu vede ceea ce nu trebuie sa vada , nu aude ceea nu a
fost spus pentru urechile sale si nu comenteaza ceea ce nu a vazut si
nu a auzit. La rindul ei gazda nu va relata pe larg conversatia avuta.
S-ar putea ca cei de fata sa nu fie deloc interesati , ci va spune ceva
de genul - nu era nimic important , sau - probleme , se rezolva ... Isi
va cere scuze ( pentru ca a vorbit la telefon in prezenta altora ) si
cu asta discutia se incheie.



Sa
avem grija si cum raspundem la telefon. Cind suntem ocupati , curge apa
in cada , se prajeste ceva pe foc , nu ne repezim la primul semnal ci
oprim tot ce ar putea provoca mici " catastrofe " si raspundem calm ,
potolit , fara a-i reprosa prietenului ca din cauza lui am inundat
vecinii ! Si cum unele activitati nu pot fi intrerupte , este de
preferat sa nu raspundem la telefon. Nimic nu ne indreptateste sa-i
lasam celui care ne cauta impresia ca ne-a deranjat taindu-i vorba cu
un : " Spune repede , ma spalam pe cap ". La rindul nostru , cind
telefonam nu vom incepe o convorbire cu reprosuri : " Unde umblati ? Va
caut de trei zile ... ". Este suparator ! Am auzit un raspuns amuzant
din partea unei persoane astfel apostrofate : " De ce nu-mi telefonati
cind sunt acasa ?! "



Cind
trebuie sa telefonam ? Nu exista o regula generala dar trebuie sa avem
grija sa n-o facem nici prea devreme , dimineata , nici prea tirziu ,
seara. In principiu , este bine sa cunoastem programul de viata al
prietenilor nostri , si sa-l respectam , nederanjindu-i. Cine tine sa
aiba liniste , sa studieze sau sa se odihneasca isi ia masuri de
precautie : va scoate de pilda telefonul din priza pentru scurt timp.
Robotul , care incepe sa se generalizeze si la noi ne scoate din impas
daca avem de primit mesaje importante sau daca , pur si simplu , vrem
sa stim cine ne-a cautat intre timp.Ce facem cind nu ne raspunde la
telefon persoana pe care o cautam ci altcineva ? Bunul simt ne obliga
sa-i adresam citeva cuvinte interlocutorului nostru , mai ales daca il
cunoastem.


Pe
scurt , il salutam , spunem cine suntem si ce vrem , ne cerem scuze
ca-l deranjam , apoi ii multumim pentru informatiile pe care ni le da.
Pledam aici pentru bunele maniere. Asa ca in cazul in care noi ii dam
relatii celui care telefoneaza , nu vom spune niciodata : " Esti chemat
la telefon " sau " Pisalogul de Popa te cheama la telefon ". E o gafa !
Sa ne obisnuim sa fim politicosi chiar daca nu suntem auziti de "
pisalog " ci sa spunem firesc " Radule , te cauta domnul Popa la
telefon ".Spuneam ca in relatiile de serviciu nu trebuie sa uitam sa ne
spunem si profesia : " Sunt inginerul Popescu si as dori sa vorbesc cu
domnul ... ". Asta nu inseamna sa ne etalam cu ostentatie functia.


Am
intilnit o somitate din lumea medicala care se recomanda simplu " sunt
doctorul X ..." mentionind doar meseria , nu titlurile pe care le
detinea.Altceva este cind secretara face legatura. Vom fi socati , fara
doar si poate , sa auzim la telefon " Sunt directorul general al firmei
... ". In schimb , este normal ca secretara sa sa spuna : " Aveti
legatura cu domnul director general Popa ". Experienta ne dovedeste ca
avem de-a face si cu situatii neplacute. Persoane care nu au habar de
elementarele reguli ale unei purtari civilizate spun rastit " Alo , cu
Elena " , de pilda. Daca din intimplare am gresit un numar de telefon ,
trebuie sa ne cerem scuze. Cu toate acestea deseori ni se raspunde
injurios. Este o purtare incompatibila cu statutul de om civilizat ,
asa ca sa ne abtinem sa ne purtam la fel vreodata.



Situatii in care se recomanda a nu folosi telefonul
Sunt
situatii in care nu se recomanda sa folosim telefonul. De pilda , nu se
adreseaza prin telefon o invitatie la o masa festiva - receptie ,
logodna , nunta , botez. De regula recurgem la invitatii scrise. De
asemenea , nu se transmit prin telefon condoleante , ci personal sau in
scris. In viata suntem pusi adeseori in postura de solicitanti. Vom
telefona numai pentru a stabili o intilnire sau o audienta. Sansele
noastre cresc daca ne expunem problema personal.



Mici
neglijente telefonice : Sa avem grija sa tinem receptorul corect pentru
ca altfel nu ne vom auzi bine. Daca o convorbire telefonica se
intrerupe , va suna din nou cel care a chemat si nu celalalt.
Cautindu-se reciproc in acelasi timp , telefonul va suna ocupat la
nesfirsit.

La
sfirsitul fiecarei convorbiri , sa ne asiguram ca am pus bine
receptorul in furca , altfel rupem orice legatura cu lumea exterioara
si pot surveni o multime de necazuri.



Telefonul altcuiva
Convorbirea
de la o cabina publica sau de la telefonul unei alte persoane , difera
de cea de acasa - in primul rind ca durata , dar si ca subiect.
Conversatiile lungi dau nastere la cozi interminabile in fata cabinelor
publice , constituind o sursa inepuizabila de nervi. Nu trebuie sa ne
folosim de telefonul altcuiva decit pentru a face o comunicare scurta.
Faptul ca i-ai cerut gazdei permisiunea de a da un telefon , nu te
indreptateste sa sa-ti rezolvi toate problemele pe aceasta cale si nici
sa uiti unde te afli.



Nu raspundeti la relefon intr-o casa straina decit daca va roaga gazda.
Daca
ramineti singur intr-un birou sau intr-o locuinta straina nu veti
telefona decit in caz de extrema urgenta si ii veti comunica acest
lucru propietarului de cum intra pe usa. Tentatia de a face o " mica
economie " dind telefon in provincie trebuie inlaturata din principiu
si nu de frica de a fi descoperiti.

Principiile noastre aplicate in viata si nu vorbele ramin singurele criterii dupa care suntem judecati de cei din jur.


Telefonul
este cel mai potrivit mijloc de a-ti anunta vizita intr-o casa. Evitati
sa le faceti o " surpriza ", chiar si rudelor ! Daca nu au telefon ,
gasiti o alta modalitate de a va anunta. In orice caz , nu mergeti
nicaieri fara sa dati telefon in prealabil.